Integritetspolicy
När du kontaktar oss (via telefon, brev, e-post, chat eller liknande) förser du oss med en datamängd som kommer att lagras. Siebos HHS använder dina personuppgifter som t. ex. namn, adress, e-postadress, telefonnummer endast för de ändamål du har lämnat dem för och godkänt (t. ex. för att få svar på frågor, beställa produkter, m.m.). Vi använder dessa uppgifter för att tillgodose dina önskemål och tillhandahålla och ständigt förbättra information och tjänster. Dina personuppgifter används bara inom Siebos HHS för att tillgodose dina önskemål. Siebos HHS skyddar dina personuppgifter noggrant. Vi använder dina personliga data som inhämtas när du besöker vår webbsida endast i fullständig överensstämmelse med de lagar som gäller i de länder där webbsidan administreras.
Innehåll
1. Vilka personuppgifter samlar vi in?
2. Varför och hur använder vi informationen?
3. Med vem delar vi informationen?
4. Vilka rättigheter har du?
5. När raderar vi informationen?
6. Teknik på vår webbplats
7. Säkerhet
8. Personuppgiftsansvarig
9. Så här kontaktar du oss
10. Ändringar och justeringar
1. Vilka personuppgifter samlar vi in?
Beroende av din förfrågan samlar vi in olika typer av personuppgifter. Normalt är det information om namn, adressuppgifter, e-postadresser och mobiltelefonnummer.
Utöver detta kan vi även vid behov samla in
- personnummer för att kunna hantera RUT-avdrag vid serviceärenden.
- preferenser när det gäller produkter och dina nuvarande produkter.
- köphistorik, som vilken typ av produkter du har köpt.
- servicestatus och servicehistorik, som returer, reklamationer, reparationer och uppgraderingar av produkter som du har gjort eller begärt.
2. Varför och hur använder vi informationen?
- För att kunna hantera beställning och köp.
- Laglig grund: Fullgörande av köpeavtal. Vi samlar in dina personuppgifter för att kunna fullgöra vårt åtagande enligt köpeavtalet avseende hantering av leverans, betalning, reklamations- och garantiåtaganden.
- Lagringsperiod: 8 år
För att kunna hantera bokning av tjänster.
- Laglig grund: Fullgörande av tjänsteavtal. Vi samlar in dina personuppgifter för att kunna fullgöra våra åtaganden enligt tjänsteavtalet avseende hantering av bokningar, bokningsbekräftelser och övrig information rörande tjänsten.
- Lagringsperiod: Till dess att tjänsten avslutats
För att kunna fullgöra företagets rättsliga förpliktelser.
- Laglig grund: Rättslig förpliktelse. Vi samlar in dina personuppgifter därför att dina personuppgifter krävs enligt lag avseende nödvändig hantering av företagets rättsliga förpliktelser enligt lagkrav, t ex bokförings- och penningtvättslagen, produktansvar och produktsäkerhet. Detta är nödvändigt vid kommunikation av en eventuell produktåterkallelse.
- Lagringsperiod: 8 år
För att kunna hantera produktserviceärenden.
- Laglig grund: Berättigat intresse. Vi samlar in dina personuppgifter för att kunna tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera produktserviceärenden avseende t ex servicestatus och servicehistorik.
- Lagringsperiod: 8 år
För att kunna hantera kundserviceärenden.
- Laglig grund: Berättigat intresse. Vi samlar in dina personuppgifter för att kunna tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera kundserviceärenden avseende eventuella klagomål och supportärenden.
- Lagringsperiod: Till dess att kundserviceärendet avslutats
För att kunna förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget.
- Laglig grund: Fullgörande av rättslig förpliktelse alternativt berättigat intresse. Ifall rättslig förpliktelse inte föreligger behandlar vi uppgifterna för att tillgodose vårt berättigade intresse av att förhindra missbruk av tjänst eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget avseende t ex bedrägerier, förhindrandet av skräppostutskick och förbättring av vår IT-miljö.
- Lagringsperiod: 8 år
3. Med vem delar vi informationen?
Dina personuppgifter används bara inom Siebos HHS men dina personuppgifter kan komma att lämnas ut när så krävs enligt lag eller när det är nödvändigt att skydda Siebos HHS, våra medarbetares, kunders eller allmänhetens rättigheter eller säkerhet.
Dina personuppgifter kan komma att delas med företag som är:
Våra leverantörer av varumärke i syfte med att registrera ett pågående eller avslutat serviceärende.
Självständiga personuppgiftsansvariga. Att företagen är självständiga innebär att det inte är vi som styr hur informationen som lämnas till företagen ska behandlas. Självständiga personuppgiftsansvariga som vi delar dina personuppgifter med är:
- Statlig myndighet (polisen, skatteverket eller andra myndigheter) om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller vid misstanke om brott.
- Företag som ombesörjer varutransporter (logistikföretag och speditörer).
- Företag som erbjuder betallösningar (kortinlösande företag, banker och andra betaltjänstleverantörer).
Personuppgiftsbiträden. I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra tjänster delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner. Vi har personuppgiftsbiträden som hjälper oss med:
- Transporter (logistikföretag och speditörer).
- Betallösningar (kortinlösande företag, banker och andra betaltjänstleverantörer).
- Marknadsföring (print och distribution, sociala medier, mediebyråer eller reklambyråer).
- IT-tjänster (företag som hanterar nödvändig drift, teknisk support och underhåll av våra IT-lösningar).
När dina personuppgifter delas med personuppgiftsbiträden sker det endast för ändamål som är förenliga med de ändamål för vilka vi har samlat in informationen (t.ex. för att kunna uppfylla våraåtaganden enligt köpeavtalet).
4. Vilka rättigheter har du?
Nedan listar vi dina rättigheter och där hittar du också kontaktuppgifter till Siebos HHS för att göra dina rättigheter gällande. Normalt har du rätt att kostnadsfritt utnyttja dina rättigheter nedan. Om din begäran är uppenbart ogrundad eller orimlig får vi dock antingen ta ut en rimlig avgift eller välja att inte tillmötesgå begäran. Vi kommer att besvara en begäran från dig utan onödigt dröjsmål och normalt inom en månad. Om ytterligare tid skulle krävas eller om vi av någon anledning inte kan tillmötesgå din begäran kommer vi att informera dig om detta. Vi kan även komma att begära ytterligare information från dig för att vi ska kunna bekräfta din identitet och säkerställa att det är du och inte någon annan som försöker få tillgång till eller kontroll över dina personuppgifter.
Rätt till information och tillgång till dina personuppgifter
Du har rätt att begära bekräftelse på om vi behandlar personuppgifter om dig och om så är fallet kommer vi att informera dig om hur dina personuppgifter behandlas. Du har även rätt att få en kopia av de uppgifter som vi behandlar (genom ett registerutdrag). Om du begär ytterligare kopior har vi rätt att ta ut en rimlig avgift för detta.
Rätt till rättelse
Det är viktigt för oss att de personuppgifter som vi har om dig är korrekta. Om uppgifterna är felaktiga har du rätt att vända dig till oss och be om att få uppgifterna rättade. Du har även rätt att begära att uppgifter läggs till om något saknas, om tillägget är relevant med hänsyn till ändamålet med behandlingen.
Rätt till radering av personuppgifter
Du har rätt att vända dig till oss för att begära att dina personuppgifter raderas:
- Om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för
- Om behandlingen grundar sig enbart på ditt samtycke och du återkallar samtycket
- Om behandlingen sker för direktmarknadsföring och du motsätter dig att uppgifterna behandlas
- Om du motsätter dig personuppgiftsbehandling som sker efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än ditt intresse
- Om behandlingen av dina uppgifter inte har följt gällande rätt; eller
- Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet.
Tänk på att vi i vissa fall kan ha rätt att neka din begäran om radering om vi t.ex. är skyldiga att spara uppgifterna enligt lag. Det kan vara skyldigheter som kommer från bokförings- och skattelagstiftning, bank- och penningtvättslagstiftning, men också från konsumenträttslagstiftning. Det kan också hända att behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. Om vi skulle vara förhindrade att tillmötesgå din begäran kommer vi istället att blockera personuppgifterna från att kunna användas till andra syften än det syfte som hindrar den begärda raderingen.
Rätt att göra invändningar
Du har alltid rätt att när som helst invända mot att dina uppgifter används för direktmarknadsföring. Det gör du genom att kontakta oss på Siebos HHS. Om du gör en sådan invändning kommer vi inte längre behandla uppgifterna för det ändamålet;
Du har även rätt att invända mot att vi behandlar dina uppgifter med stöd av en intresseavvägning. Om vi inte kan visa att det finns tvingande berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än dina skäl ska behandlingen upphöra.
Rätt till begränsning av behandling
Du har rätt att begära att vår behandling av dina personuppgifter begränsas. Om du bestrider att personuppgifterna vi behandlar är korrekta kan du begära en begränsad behandling under den tid vi behöver för att kontrollera huruvida personuppgifterna är korrekta. Om vi inte längre behöver personuppgifterna för de fastställda ändamålen, men du däremot behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, kan du begära begränsad behandling av uppgifterna hos oss. Det innebär att du kan begära att vi inte raderar dina uppgifter. Om du har invänt mot en intresseavvägning av berättigat intresse som vi har gjort som laglig grund för ett ändamål kan du begära begränsad behandling under den tid vi behöver för att kontrollera huruvida våra berättigade intressen väger tyngre än dina intressen av att få uppgifterna raderade. Om behandlingen har begränsats enligt någon av situationerna ovan får vi bara, utöver själva lagringen, behandla uppgifterna för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, för att skydda någon annans rättigheter eller ifall du har lämnat ditt samtycke.
Rätt till dataportabilitet
Om vår rätt att behandla dina personuppgifter grundar sig antingen på ditt samtycke eller fullgörande av ett avtal med dig har du rätt att begära att få de uppgifter som rör dig och som du har lämnat till oss överförda till en annan personuppgiftsansvarig (s.k. dataportabilitet). En förutsättning för dataportabilitet är att överföringen är tekniskt möjlig och kan ske automatiserad.
5. När raderar vi informationen?
Vi sparar informationen så länge som krävs för att kunna uppfylla de syften som nämns ovan eller så länge som lagen kräver.
Vi raderar dock din information om du kräver att vi gör det och vi inte är juridiskt skyldiga att behålla informationen. För utförlig information, se punkt 2 och 4.
6. Teknik på vår webbplats
Användning av cookies
Vi använder cookies. De är små textfiler som lagras på din dator och som sparar vissa inställningar och data för att delas online med oss via din webbläsare. En cookie innehåller vanligen namnet på domänen som cookien skickades från, såväl som information om cookiens ålder samt ett alfanumeriskt identifieringstecken. Det finns olika sorters cookies, beroende på innehåll och hur länge de lagras. De flesta cookies vi använder är så kallade ”session cookies”, som raderas när du avslutar din webbläsar-session. Dessutom finns det några långvariga cookies som gör att vi kan känna igen dig som besökare. Många cookies kommer direkt från oss, dessutom utförs lagring och utvärdering av cookies även av tjänsteleverantören (så kallade ”third-party cookies”).
Vi informerar dig i förväg om användningen av cookies med en notis.
Somliga cookies är nödvändiga av tekniska skäl för att du ska kunna använda våra online- och mobiltjänster. Med dessa cookies samlar vi in och lagrar följande data:
- Språkinställningar
- Sökinställningar
- Innehåll i online-formulär
- Information för användaridentifiering och –autentisering
- Produkter i varukorgen
- Bokmärkta produkter
- Produkter från köprådgivaren
Utöver det använder vi så kallade analys-cookies på vår hemsida, som möjliggör en analys av ditt användarbeteende. Med dessa cookies samlar vi in och lagrar följande data:
- Hur ofta en sida besöks
- Sökbegrepp
- Användning av hemsidefunktioner
Datan som samlas in med hjälp av cookies är pseudonymiserad och kan därmed inte härledas till den respektive användaren.
Det rättsliga underlaget för bearbetning av data med hjälp av cookies är art. 6 avsnitt 1 f) GDPR.
Cookies gör att vi direkt kan känna igen din dator och göra eventuella förinställningar tillgängliga. Cookies hjälper oss att förbättra vårt online-erbjudande och att erbjuda dig en bättre och mer användarvänlig service. För att underlätta användningen av våra online-tjänster behövs cookies. Vissa funktioner kan endast erbjudas genom användning av cookies. Detta gäller sökning, online-formulär, kundkonto, varukorg och bokmärken.
7. Säkerhet
Siebos HHS garanterar att dina personliga uppgifter förvaras säkert och skyddar dem mot förlust, förstörelse, förfalskning, manipulering, otillåten användning och otillåtet offentliggörande.
8. Personuppgiftsansvarig
Ansvarig för de personuppgifter vi behandlar är Siebos Hushållsservice AB, org. nr 556648–9232, Yttre Ljungarumsvägen 121, 553 08 Jönköping.
9. Så här kontaktar du oss
Återkallelse av samtycke till behandling av personuppgifter eller begäran om att du vill utöva några av dina rättigheter enligt punkt 5 ovan görs hos Kundtjänst Siebos HHS, via info@siebos.se eller 036-132 645
10. Ändringar och justeringar av denna policy
Den information som anges ovan kan förändras och justeras på grund av teknisk utveckling, ändringar i den gällande lagstiftningen eller ändringar i Siebos HHS organisation eller affärsstrategi. Vi rekommenderar att du ibland besöker vår webbplats för att läsa en uppdaterad version av informationen.
Kontakt
info@siebos.se | |
Telefon | 036-132 645 |